Várakozásokat felülmúló volt az érdeklődés az MCC Klímapolitikai intézetének 2024 évi Őszi Akadémiája iránt. Összesen 25 diák érkezett pénteken Esztergomba az ország valamennyi nagyvárosából, hogy együtt gondolkodjunk, beszélgessünk és vitatkozzunk a klímaváltozással összefüggő kérdésekről.
A háromnapos alkalmon több kutatónk, valamint intézetigazgatónk tartott szakmai előadást olyan szerteágazó témákban, mint a klímaváltozás, komposztálás, zöld finanszírozás, fenntarthatóság vagy éppen a klímasemlegesség.
Kollégánk Dr. Kovács Erik „Hitek és tévhitek a klímaváltozásról” címmel tartott előadást az MCC hallgatóinak. Előadásában elmondta, hogy a klímaváltozással kapcsolatos kutatások már több mint 150 évre visszavezethetőek, mostanra ez lett a legkutatottabb modern tudományág. Az elmúlt harminc évben viszont politikai lobbisták jobbról és balról is, illetve energiaipari szereplők sora igyekeznek kétségbe vonni a tudomány állításait. Az előadás során bemutatta a klímaváltozás fizikai hátterét, a jövőbeli forgatókönyveket, a globális és a hazai klímapolitikai célkitűzéseket.
Dr. Zay Balázs a „Zöld finanszírozás” c. előadásában arról beszélt, hogy a vállalkozásoknak miért is éri meg zöldnek lenni, és nem csak zöldnek látszani. Elhangzottak azok az érvek, ami miatt a vállalkozások tartózkodnak a drága beruházásoktól, miközben a zöldítés lehet akár gazdaságilag előnyös is. Elhangzott, hogy egy fenntartható vállalkozás könnyebben tud tökéhez jutni, mivel működése átlátható, mellőzi a kockázatokat. Megismertettük a hallgatókat azokkal az európai sarokkövekkel, melyek segítségével a bankok, a befektetők… eltudják magukat navigálni a különböző cégek és a projektek között."
Dr. Besenyei Mónika a fenntarthatóság human oldaláról beszélgetett interaktív előadás keretében a diákokkal. Szó esett a mutatószámok szerepéről és fontosságáról, valamint arról, hogy miért nehéz jó indikátorokat fejleszteni. Tesztelhették a hallgatók az aktuális jól-létüket, és kiderült az is, hogy a család és a barátok a jelenlévők boldogságának legfőbb forrásai. Hogyan mérhető a jóllét? Érdemes-e mérni, és amit mérünk, az hogyan tudjuk értelmezni? Erre adott választ az a rész, amikor a hallgatók megismerkedtek a fejlettséget és a jóllétet mérő indikátorokkal. Hiszen az emberi létezés célja az, hogy boldogok legyünk. Ezért dolgozunk, és ez mozgatja a társas kapcsolatainkat is, ezért fejlesztjük magukat. Azonban már maga a boldogság is nehezen definiálható, a mérése pedig kifejezetten komoly kihívás. De csak azt tudjuk fejleszteni, amit valahogyan mérni tudunk.
Dr. Toldi Ottó a „Fenntarthatóság és klímasemlegesség 2050-re?” c. előadásában arról beszélt, hogy a fenntarthatóság alatt mindenki általában annak környezet- és természetvédelmi aspektusára gondol, pedig legalább ilyen fontos a pénzügyi és a műszaki technológiai aspektus is. Ezzel a szemlélettel kell értékelni azt, hogy az ENSZ adatai szerint 2100-ra 9,4-12,7 milliárdra növekvő emberi népességet a jelenlegi műszaki-technológiai szinten lehetetlen lesz fenntarthatóan egészséges élelmiszerrel, tiszta ivóvízzel és energiával ellátni. Szinte minden olyan technológia, amivel ma rendelkezünk intenzívebb használat esetén növeli az ÜHG kibocsátást. Az előadás arról szólt, hogy várhatóan milyen innovációk, fejlesztések teszik majd elérhetővé a fenntarthatósági és a klímacélokat.
Dr. Calum T.M. Nicholson vendégkutatónk "How to Think About Climate Change" címmel tartott angol nyelvű előadást, amiben ismertette a klímaváltozás különböző nemzetközi aspektusait is.
Szebenyi Péter a háztartásokban keletkező zöldhulladék újrahasznosításáról, avagy a komposztálásról tartott interaktív előadást. Általánosságban elmondta a zöldhulladékkal kapcsolatos problémákat, többek közt az avar-és kerti hulladék égetését, illetve zöldjárat környezetterheléséről is beszélt. Mindezek után bemutatta a helyben való komposztálás fontosságát és ismertette tevékenység gyakorlati lépéseit.
A diákoknak a szakmai programokon kívül lehetőségük volt Esztergomot is megismerni. Mivel az időjárás is kegyes volt hozzánk nem csak a Vármúzeumot tudták meglátogatni a résztvevők, de alkalmuk volt szabadidejükben bejárni ezt a gyönyörű történelmi várost.
Köszönjük a tanulónak az akadémán való aktív részvételt.