2021 a Vasút Európai Éve, ebből az alkalomból szervezett konferenciát a Hungrail Magyar Vasúti Társaság 2021. szeptember 30-án Budapesten.

Fenntartható és intelligens mobilitás nincs vasút nélkül. Európában a vasútnak a személyszállításból 7,6, az áruszállításból pedig 17,6 százalékos a részesedése. E két ágazat azonban az üvegházgáz kibocsátásának csupán 1,8 százalékáért felelős. Az utaskilométerenként 0,12 kWh-s átlagos energiafogyasztást figyelembe véve a városi vasútnak hétszer jobb az energiahatékonysága, mint a városokban közlekedő személyautóké. A vasút karbonlábnyoma tehát bármely más közlekedési módénál jelentősen kisebb.

A konferencia fő üzenete úgy foglalható össze, hogy a vasúti digitalizáció, az okos logisztika és az elektrifikáció folytatása, valamint a kombinált intermodális árufuvarozás általánossá válása nélkül nem érhető el a karbonsemlegesség. Magyarország pedig – kihasználva előnyös földrajzi helyzetét - ki szeretné venni a részét mind a regionális (V4), mind az interkontinentális (Európa-Ázsia) vasúti reneszánszból. A téma aktualitását és fontosságát jelzi, hogy az előadók között volt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Dr. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Steiner Attila körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár, Wu Jiang, a CECZ Közép-európai kínai-magyar Kft. igazgatója, valamint Dr. Clemens Först, Rail Freight Forward koalíció elnöke (Rail Cargo Austria AG). Intézetünket Dr. Toldi Ottó kutatásvezető képviselte, aki az Európai Bizottság Fit for 55 klímajavaslatával kapcsolatos intézeti álláspontot ismertette.