Olvasási idő: 5 perc

Minden értelemben izzik a levegő, ugyanis a klímaváltozás kérdése nem csak a tudományos élet és a közélet napirendjét határozza meg, de a fiatalok párkapcsolati szokásaira is óriási hatást gyakorol. Az elmúlt két évben a „klímaváltozás” és „környezetvédelem” keresőszavak száma közel két és félszeresére nőtt az online randi fórumokon, derül ki az OkCupid felméréséből.

A klímaváltozás számos aspektusból tárgyalt kérdés, amely a környezeti tényezők változása mellett tagadhatatlanul nagy hatást fejt ki az egyénre és a társadalomra nézve is. Egyike az ilyen hatásoknak a párkapcsolati és családtervezési attitűdök változása és olyan új trendek megjelenése, mint az úgynevezett „thunberging”. A fiatal svéd klímaaktivistáról elnevezett jelenség a Z generáció sajátossága, amely főként az online randevúk világában bontakozik ki. Nem mást takar, mint hogy a fiatalok az alapján választanak párt maguknak, hogy a kiszemelt mennyire elkötelezett az éghajlatváltozási kérdésekben.

Hogyan lett a klíma generációs kérdés?

A klímaváltozás iránti érdeklődés különösen az elmúlt tíz évben vált meghatározóvá. Az Ipsos Global Trends kutatása alapján ma globálisan öt emberből négy gondolja úgy, hogy ha nem cselekszünk időben, akkor rövid időn belül végzetes katasztrófával nézünk majd szembe. A COVID-19 kitörése előtt ez volt az elsőszámú „globális érték”, amely összekovácsolta a „globális falu” népét. A klímaharc leghangosabb karakterei a fiatal generációk – az Y (Amerikában ez a millenniumi generációval van átfedésben) és a Z generáció tagjai. Számos felmérés jelzi, hogy a fiatalok igen komolyan aggódnak a klímaváltozás következményeit illetően (pl. Now What?, Climate Change and Coronavirus, EEA 2020). Nem véletlen az sem, hogy a fiatalság az elsők között inkább már aktivistákat, mint Greta Thunberg is, választ magának példaképéül sportolók és énekesek helyett (TIME Magazine, idézi Székely, 2020). Érdemes megjegyezni azt is, hogy az olyan korábbi generációs jellemzőkkel szemben, mint például a hippi-mozgalom, vagy a ’68-as diákmozgalmak egy alapvetően nem globalizált világban, a klímavédelem egyetlen nagy globális nemzedékké kovácsolja össze a jelen ifjúságát.

Mozi helyett szemétszedés?

Az OkCupid elnevezésű társkereső fórum egy új kutatásában arra jutott, hogy az online randevúk egyik legfontosabb mozgatórugója a klímaváltozás kérdése lett. Erre még egy külön szűrőt is létrehoztak, amiben az egyén állást foglalhat a kérdésben: aggódik vagy hidegen hagyja a téma. Az olyan szavak említése, mint „klímaváltozás” és „környezetvédelem” 240 százalékkal többször jelentek meg ezen a felületen az elmúlt két évben, mint az azt megelőző időszakban. A felületet használók 51 százaléka gondolja úgy, hogy a klímaváltozás az elsőszámú kihívás, amellyel szembe kellene néznie a világnak. A társkereső fórumon Greta Thunberg nevének az említése pedig 800 százalékos emelkedést mutat.

Kapcsolatunk alapja a „klímavallás”

Közhely, hogy egy párkapcsolat alapja a közös értékrendszer. Amíg azonban korábban a kulcsértékeket legfőképp a hitbéli vagy politikai hovatartozás adta, ma minden jel szerint a környezetvédelem jelenti a kapcsolódási, vagy éppen fordítva: a kizáró okot a fiatalok párválasztásánál. Ebben önmagában nincs kivetnivaló, sőt mi több, ha olyan emberek alkotnak egy párt, akiknek fontos, hogy együtt tegyenek a környezetükért, az dicsérendő. Ugyanakkor egy olyan trend is látszik, hogy a fiatalok körében a zöld ügyek iránt elköteleződés fordított arányban áll a családalapítási és gyermekvállalási kedvvel. A klímakatasztrófától félő fiatalok nem akarnak egy bizonytalan jövőjű világban gyermeket vállalni. Ez pedig probléma. Az ember ugyanis a természet része, és nem azzal teszi a legtöbbet, ha még csak lehetőséget sem biztosít a jövő generációjának az élethez, hanem ha felelősséggel és józanul cselekszik, és így neveli fel a születendő „klímabébiket” is. Jelenleg még mindig a Z generációnak a legnagyobb a személyes karbon lábnyoma, most már csak az kell, hogy tettekkel is bizonyítsák az elköteleződésüket.

Forrásjegyzék

European Environment Agency (EEA) (2020). Now What? Climate Change & Coronavirus. Forrás: https://www.eea.europa.eu/themes/climate, Utolsó megtekintés: 2021.06.08.

Ipsos MORI Global Trends Survey. 2020. https:// www.ipsos.com/sites/default/files/ ct/ publication/ documents/2020-02/globaltrends2020understanding-complexity-ipsos.pdf

Székely, L. (2020). Szürke hattyúk. Enigma Kiadó.

Thunberging: how climate anxiety created a new dating trend. The Guardian, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/shortcuts/2020/feb/25/thunberging-climate-anxiety-created-new-dating-trend-okcupid - Utolsó megtekintés: 2021.06.08.