Húsz éven belül karbonsemleges üzemre állnának át a kamionok Európában – erről írt alá megállapodást az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), a Potsdami Klímakutató Intézet (PIK), a Scania, a Daimler, a Ford, a Volvo, a MAN és a DAF vezetője.

A megállapodás szerint a közúti teherszállításnak is el kell távolodnia a fosszilis üzemanyagok használatától, és a jelenlegi elektromos meghajtáson kívül az üzemanyagcellás teherautókat is előtérbe kell hozni, az ehhez szükséges infrastruktúrát pedig jelentősen fejleszteni kell.

A mérföldkőnek tekinthető dokumentum leszögezi, hogy Európában a 2050-re vállalt karbonsemlegesség nem képzelhető el a közúti teherszállítás teljes reformja nélkül. Legkésőbb 2040-re minden újonnan értékesített kamionnak fosszilis tüzelőanyag-mentes üzeműnek kell lennie, ezen felül az elektromos vagy hidrogénhajtású teherautók gazdaságos működtetéséhez szükséges infrastruktúrát is ki kell építeni. A szállítmányozásban érdekelt cégek és a hozzájuk kapcsolódó iparágak beruházásai mellett politikai döntésekre is szükség van. Ilyenek a szén-dioxid-kibocsátáson alapuló útdíjrendszer, vagy a szén-, illetve energiatartalom alapján kivetett energiaadó-rendszer bevezetése, ami az egyik leghatékonyabb ösztönző lehet, amíg a dízel ára alacsonyabb az alternatív energiaforrásokénál. Hosszabb távon pedig a fosszilis energiahordozók árának jelentős növekedése is szükséges ahhoz, hogy átálljon a szektor a karbonsemleges megoldásokra.

Az aláírt megállapodás teljes szövege ITT érhető el.