Hogyan és milyen módon kell a környezetismeretet, az éghajlatváltozást és a környezeti fenntarthatóság témáját beemelni a köznevelési és közoktatási rendszerbe? Hol kezdődik és hol végződik a pedagógus feladata, szerepe a környezeti fenntarthatóság tanításában? Milyen hatékony módszerei, eszközei vannak a belépő generáció környezetről való gondolkodásának formálásában?
2024 májusától a középiskolások választhatják a „Fenntarthatóság” tantárgyat középszintű érettségi tárgyként. Miközben Magyarország integrálta a fenntarthatóságot a tanrendbe, felmerül a kérdés: valóban új tantárgyakra volt-e szükség, vagy csupán egy divatos oktatáspolitikai gesztusról van szó? Bár kétségtelen, hogy a klímaválság kezelése sürgető feladat, nem világos, hogy a fenntarthatóság külön tantárggyá emelése miért van szükség, miközben már több mint 200 középiskolában oktatják.
A tantárgy a Kék Bolygó Alapítvány kezdeményezésére került bevezetésre és a tananyaga a „Zöld Föld” tankönyvcsaládra épül, amely gyakorlati, életközeli témákat dolgoz fel. Az érettségi vizsga sem szokványos, hanem projektalapú, amely során a diákok egy fenntarthatósági problémát azonosítanak, megvizsgálnak, majd megoldási javaslatokat dolgoznak ki. A vizsga során a tanulók bemutatják a projektmunkájukat, amelyet a vizsgabizottság értékel.
Egy izgalmas kerekasztal-beszélgetés keretében vitatjuk meg a kérdést! Vendégeink között ott lesz a tantárgy egyik ötletgazdája, emellett a tanárképzés és az ifjúságkutatás képviselői is megosztják velünk álláspontjukat és tapasztalataikat.
Időpont: 2025. május 07. 17:00
Helyszín: MCC Scruton, Tas vezér utca 3–7.
Résztvevők:
- Czippán Katalin, oktatási és stratégiai tanácsadó, Kék Bolygó Alapítvány
- Lampert Bálint, egyetemi adjunktus, Széchenyi István Egyetem
- Setényi János, igazgató, MCC Tanuláskutató Intézet
- Székely Levente, igazgató, MCC Ifjúságkutató Intézet
Moderálja: Besenyei Mónika, igazgató, MCC Klímapolitikai Intézet
A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!